Friday, November 16

yang itu yang ini..

satu hari, si gadis berjalan seorang diri di taman sambil tidak berhenti merungut tentang perilaku teman lelakinya..dari kejauhan dia diperhatikan mata tua si penjual aiskrim..setibanya gadis itu melalui motor usang penjual aiskrim itu, dia disapa lembut oleh si penjual aiskrim..

" orang kata, bunga lagi mekar di taman kalau dilafazkan kata-kata yang elok "
" err..pakcik cakap dengan saya ke? "
" haha..takde ape la nakk..emm kenape masam je muke? "

mengerut dahi seribu mahu tak mahu dijawabnya soalan pakcik itu..

" takde apelah pakcik..biaselah manusia..sentiase ade masalah.. "
" haa yelahh nakk..pakcik paham "
" ape yang pakcik paham? "

bertambah mengerut kerut yang tak sudah tadi..

" jika ditanya, antara emas dan permata..mana yang anakk mahu?? "
" kalau ditanya macam tu kat saye pakcik, saye mestilah jawab kedua2nya "
" kalau ditanya untuk satu saje? "
" emm..saye rase saye akan pilih emas "
" kenape anakk tak pilih permata? "
" saye rase emas lebih bernilai..ade banyak kelebihannya "
" ape kelebihannya? "
" emm..kelebihan?? emas cantik buat perhiasan, kalau kite ade masalah kewangan ke ape ke, saye rase emas lebih membantu berbanding permata.. "
" kalau lah anak diberi emas yang anakk nakkan tu, anakk boleh ke jage emas tu sebaik yang mungkin? "
" eish pakcik, emas tu..kalau orang curi ke ape ke, mau menangis saye..mestilah saye jage emas tu  elok2.. "
" macam tu jugak lah hidup berpasangan.. "
" err maksud pakcik? "
" dalam kita mengharungi hari2 kita sebagai khalifah bumi, kita sentiasa berhadapan dengan manusia, perasaan, dan pilihan.. macam soalan pakcik tadi..jika ditanya antara emas dan permata, anak pilih yang mane satu..anakk pilih emas..itu pilihan.. kenapa anakk pilih emas, sebab dia lebih bernilai..itulah perasaan.. macam tu jugak dalam memilih pasangan..kenape dalam ramai2 lelaki dalam dunia ni, kenapa anakk pilih si dia sebagai pasangan..sebab anakk tau ape perasaan anakk bagitau kat anakk..lepas anakk pilih dia, anakk dah buat pilihan untuk bersama dengan dia..itulah pilihan..dalam mase menyimpan emas tu, sama ada sukar atau senang anakk sanggup simpan..itulah pengalaman..bila anakk nampak emas yang lebih cantik bentuknya, lebih berkilau warnanya, anakk tetap pilih emas yang anakk dah ada..itulah setia..bila anakk hadapi masalah yang memaksa anakk untuk gadaikan nya demi mase mendatang, itulah pengorbanan..bila anakk masih teringatkan emas yang anakk da gadaikan tu, itulah kenangan.. sama macam hidup berpasangan..bila kita da memilih dia menjadi si pembuka pintu hati, kite akan jage dia sebaiknya..baik buruk dia kite trime sebab kita tau apa yang menyebabkan kite untuk pilih dia.. "
" tapi pakcik, dia tak sepatutnya buat saye macam ni "
" sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pulak hidup dua insan.. rumah mana yang tak ditimpa hujan..dalam mematangkan diri kite hidup berpasangan, cubaan macam ni biasa lah..sama ada kita bersedia mengharunginya atau tersungkur di tengah jalan..bagaimana dia terime masa lalu kita, macam tulah kite terime mase lalu dia.. "
" tapi masalahnye pakcik, saye rase ape yang dia buat tu melampaui batas "
" kite tak sempurna..dalam melangkah, akan ade selangkah dua kite akan tersungkur..dalam berfikir, akan sekali dua kite tersalah memberi jawapan..sebab tu kite dicipta berbeza-beza kerana apa?? untuk sama2 memberi kesempurnaan dan menyempurnakan.. "

terdiam dan befikir..

" ingat nakk..dalam berkasih,kepercayaan adalah kalimah paling tinggi..takde makne sayang kalau hilang nikmat kepercayaan..tiade rase kasih kalau setia tak berumah..tiade rindu kalau hati tak mahu.. nah! ambek aiskrim ni, pakcik belanje haha "
" emm terima kasih pakcik "

si penjual aiskrim berlalu dengan senyum lebarnya..ditangannya terselit satu nota tertera satu ayat..

" dia bisa melihat seribu kecantikan dayang dibumi walaupun sudah ada dirimu dihatinya..dia bisa berceloteh mesra dengan si bunga biarpun tahu kamu adalah mawarnya..tapi di akhirnya, akan hilang ayu cantiknya dan celoteh mesra..tapi diangannya hanya dirimu, suaramu, gerak gerimu, kasih dan sayangmu..kerna dia sudah memilihmu!! "

No comments: